Taklaboratorium med solfangeranlegg

Tidlig i høst åpnet Molde videregående skole sitt nye taklaboratorium, og ble dermed den første skolen i landet med et uteanlegg etter modell av amerikanske ”rooftop gardens”. Et solvarmeanlegg, et drivhus og en fiskedam skal gjøre naturfagene undersøkende og praktiske.

Solvarmeanlegget skal brukes i elevforsøk, samtidig som det skal levere energi til ulike formål.

– Solvarmeanlegget består av 6 x 1,5 m lange solfangere som er integrert i sørfasaden ved drivhuset. Solfangerne er koblet til en solbereder. Denne er plassert i et redskapshus rett ved, og ivaretar både drenering av solfangerne og lagring av varme, sier Ingvild Skjelland i Aventa AS til Tekniske Nyheter. Aventa har levert solfangerne på Molde videregående skole.

  Bildet er fra åpningen av taklaboratoriet på Molde vgs i september. Solfangerne er til høyre på bildet, bak drivhuset. Foto: Molde vgs

 Bildet er fra åpningen av taklaboratoriet på Molde vgs i september. Solfangerne er til høyre på bildet, bak drivhuset. Foto: Molde vgs

 

– Solfangerne skal brukes til undervisningsformål, men skal i tillegg bidra til oppvarming av drivhuset og koiedammen høst, vinter og vår, sier Skjelland.

Drivhuset er på 10 m2, og koiedammen er på 12 m2 med en vanndybde på 0,5 meter.– Det er ikke utenkelig at det kan komme flere bruksområder for solvarmeanlegget. Elevene er med og diskuterer mulighetene, sier Skjelland. – Det er ikke så enkelt å angi energiproduksjonen fra anlegget. Hvor stort utbyttet fra solfangerne blir, ser vi først når bruken og behovet er klarere presisert.

Målet med taklaboratoriet er at det skal aktualisere naturfagundervisningen og gjøre alle realfagene mer undersøkende og praktiske.

Taklaben har en fiskedam med koier, som er en type karpefisk. Her kan elevene lære om arten, om adferd, foring og nedarving av fargenyanser og mønstre. Det er også satt opp et drivhus, der biologiske prosesser som frøspiring, vekst og formering kan studeres. Materialet til undervisningen kan dermed hentes i umiddelbar nærhet. Selv om mye er på plass allerede, har Molde vgs planer om å utvikle taklaboratoriet videre. Nye installasjoner skal komme etter hvert, og elevene skal involveres.

– Videre utvikling av alternative energikilder skal være elevoppgaver i vårt nyeste realfag; teknologi og forskningslære. I forbindelse med dette faget har vi opprettet et samarbeid med forskningsmiljøet på Tingvoll som kan tilføre oss vitenskapelig kompetanse. Vi synes vi har klart å utnytte et fantastisk uterom gjennom å utvikle det til et område som vil stimulere til læring og undring. Samtidig har det en fantastisk utsikt, skriver Molde vgs på sine nettsider.

 

FORETAK

 

Tekniske Nyheter DA

Fjellveien 24
1678 Kråkerøy

Kontakt oss

ANSVARLIG REDAKTØR

 

Stig Granås

 

Se personvernerklæring

FACEBOOK OG RSS

Følg oss på Facebook Abonner på RSS feed

Kopirett © 2013
Tekniske Nyheter

 

Webdesign & drift: JKWEB