Første nullutslippshurtigbåt

– Det er viktig at vi nå får den første nullutslippshurtigbåten på vannet. Det kan skape et helt nytt grunnlag for å øke farten i omstillingen til nullutslipp for hurtigbåter, og det viser hvordan en fremoverlent næring griper mulighetene og bidrar til det grønne skiftet, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen i en melding fra Enova.

Enova har tidligere støttet ulike typer fartøy med batterielektrisk drift. Prosjektet viser at norske miljøer er langt fremme i utviklingen av utslippsfrie fartøy.

Båten som skal trafikkere Lysefjorden skal kunne ta 297 passasjerer. Foto: Fjordcruise/Morten Sivertsen

 

– Her strekkes batteriteknologien lenger, ved å kunne kjøre i høyere hastigheter over lengre avstander enn vi har sett tidligere. Det gir verdifull læring, og vi må bruke erfaringene fra dette prosjektet godt i den videre utviklingen mot utslippsfrie hurtigbåter med enda større fart, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Turistrute i opptil 3 timer

Båten, som er utviklet og blir bygd av Brødrene Aa, skal romme 297 passasjerer og et mannskap på fem. Den skal gå i en turistrute, med drift i 2,5–3 timer, og med en fart på opp til 19 knop. Rødne Trafikk planlegger to turer per dag. Enovastøtten går til kjøp av batterier, el-motor samt styrings- og kjølesystemer.

Rødne Trafikk AS planlegger å starte driften av fartøyet i april 2020.

 

 

FORETAK

 

Tekniske Nyheter AS

Glomboveien 33
1678 Kråkerøy

Kontakt oss

ANSVARLIG REDAKTØR

 

Stig Granås

 

Se personvernerklæring

FACEBOOK OG RSS

Følg oss på Facebook Abonner på RSS feed

Kopirett © 2013
Tekniske Nyheter

 

Webdesign & drift: JKWEB