Bergvarme skal holde veiene isfrie

Et forskningsprosjekt ved Chalmers universitet i Sverige, skal teste ut om bergvarme kan brukes til å holde veiene isfrie om vinteren.

– Målet er å utvikle en metode som ved hjelp av bergvarme gjør veiene isfrie. Det vil føre til bedre fremkommelighet, færre ulykker og minskede saltbehov, sier Josef Johnsson, doktor i bygningsteknologi ved Chalmers universitet ifølge Chalmers.se.

Å varme opp veipartier er ikke noe nytt. Det finnes allerede i dag strekninger der veibanen varmes opp for å unnvike holke, for eksempel Gøteborgsbakke på vei 40 inn mot Jönköping. Men der brukes spillvarme fra et fjernvarmeverk.

Solenergi lagres i et geoenergilager. På vinteren tilbakeføres energien og tempererer veibanen. Illustrasjon: Karin Holmgren

 

Tanken bak prosjektet er å isteden bruke varme fra grunnen, på samme måte som man gjør for å varme opp hus. Men det finnes et problem.– En vanlig villa har et ganske begrenset energiuttak, og da vil bergvarmebrønnen fylles opp med varme av seg selv i sommerhalvåret. Men skal man ta ut større uttak, så må man tilføre energi, sier Johnsson.

Solvarme lader om sommeren

Løsningen på problemet er å la solvarmen om sommeren ”lade” systemet med energi som kan brukes om vinteren.

– På samme vis som man har gulvarme i hus, legger vi slanger et par centimeter under veibanen. Om sommeren blir veien varmet opp, og varmen ledes ned i grunnen. Væsken i slangene sirkulerer ned i brønnen, og på den måten blir det omkringliggende berget varmet opp.

Der lagres energien til vinterhalvåret. Men, det finnes forutsetninger som må oppfylles, ifølge Johnsson.

– De bygger på at vi får ganske mye solenergi om somrene, med mange soltimer og lyse kvelder. Og at man er på steder der man har riktige forutsetninger i grunnen, slik at det for eksempel ikke finnes kjølende grunnvannstrømmer.

– For en veistrekning som ikke ligger i et tettsted eller ved bebyggelse, passer metoden bra i og med at systemet kan være selvforsynende. Selve styringssystemet for anlegget, kan fjernstyres sentralt og tilpasses for å fungere for flere ulike veistrekninger, sier Johnsson ifølge Chalmers.se.

Teknikken er testet og kalibrert i en testbane utenfor Østersund. Men når og hvor teknikken kommer til å brukes, er ikke bestemt.

Prosjektet er finansiert av det svenske Trafikverket og Statens vegvesen i Norge.

Dette er et utdrag av en sak som du i sin helhet finner i EnergiRapporten nr. 2/2020. Du kan bestille abonnement på EnergiRapporten her!

 

 

 

FORETAK

 

Tekniske Nyheter DA

Fjellveien 24
1678 Kråkerøy

Kontakt oss

ANSVARLIG REDAKTØR

 

Stig Granås

 

Se personvernerklæring

FACEBOOK OG RSS

Følg oss på Facebook Abonner på RSS feed

Kopirett © 2013
Tekniske Nyheter

 

Webdesign & drift: JKWEB